Db., 2025.03.09. (vasárnap délután) | Bír 16,1-3 Sámson és Gáza városkapuja | Sorozat: Kérdések: 06. |
Kérdés:
Sámson neve a Zsidó 11-ben szabadítók között szerepel. Példaként kellene álljon. Persze mindegyik hithős küzd emberi gyengeséggel, de talán ez Sámson esetében soknak tűnik. A Bírák 16-ban egy parázna asszonyhoz megy be.
2. vers: A gázabelieknek pedig mikor megmondották, mondván: Ide jött Sámson! körülvevék őt, és leselkedének ő utána egész éjszakán át a város kapujában, és hallgatóztak egész éjjel, és azt mondták: Reggel, ha világos lesz, megöljük őt.
3. vers: És aluvék Sámson éjfélig. Éjfélkor pedig felkelt, és megfogván a város kapujának szárnyait, a kapufélfákkal és a závárokkal együtt kiszakította azokat, és vállaira vette, és felvitte a hegy tetejére, mely Hebronnal szemben fekszik.
Vajon miért íratta le így a Szent Szellem, hogy ezt az irdatlan súlyt éjjel a szemük láttára felvitte a hegy tetejére?! Ebben az esetben csakis szellemi üzenetre gondolhatunk?! Közel jöhet valamikor is hozzánk ennek a szellemi üzenete?!
Válasz:
6 pontban mondom el, amit nekem mutatott az Úr ezzel kapcsolatban.
1.) Honnan van az ilyen nagy erő?
Ez azért kérdés, mert amit Sámson tett a városkapuval, ellent mond az ismert fizikai törvényeknek. Azt olvastam, hogy a súlyemelés világrekordja: 501 kg. De a versenyző csak felemeli a súlyt, nem viszi fel a hátán egy hegyre. Azt olvastam, hogy elméletileg kiszámolták, hogy 2.000 kg fölötti terhelés halálos, mert a legjobb formában lévő ember csontjai is eltörnek, a szövetei szétszakadnak.
Úgy tudom, hogy egy egyszerű garázskapu 150 kg. De egy városkapu ettől sokkal nagyobb, vastagabb és erősebb anyagból készült, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy Gáza kapuja 2.000 kg felett volt. Ráadásul Sámson azt a kapufélfákkal együtt tépte ki a városfalból és a földből, amihez óriási erő kellett! Honnan volt ez az erő, és hogy lehet, hogy Sámson csontja nem tört el, és nem halt bele?
Hadd tegyek mellé egy másik bibliai esetet egy ördöngösről! Márk 5,3-4 már láncokkal sem bírta őt senki sem lekötni. Mert sokszor megkötözték őt béklyókkal és láncokkal, de ő a láncokat szétszaggatta, és a béklyókat összetörte. és senki sem tudta őt megfékezni. A láncokat és béklyókat vasból készítették. Mekkora erő kellett ahhoz, hogy a megszállott ember széttépje a láncokat, széttörje a béklyókat? Honnan volt ez az erő? Sámson esetében Istentől, az ördöngös esetében a démonoktól. Ebből látszik, hogy a szellemnek uralma van a test fölött! Akár Isten Szelleme, akár gonosz szellem olyan eszközként tudja a testet használni, amire a test önmagában képtelen. Az Úr azt mondta: Ján 6,63: A szellem az, ami megelevenít, a test nem használ semmit: a beszédek, amelyeket én szólok nektek, szellem és élet.
Ez tanulság, sőt biztatás a mi számunkra, hogy az Úr Szelleme által a testünk több terhet és szenvedést bír el, mint amit önmagában, a Szt. Sz. nélkül elbírna. Az Igének, mivel Szellem és élet olyan hatása van, amit Ézs 40,29-ben olvasunk: az erőtlen erejét megsokasítja.
2.) Ne dicsekedjék az erős az ő erejével!
Jer 9,23-24: Ezt mondja az Úr: az erős se dicsekedjék az erejével, … hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot gyakorlok e földön; Ne dicsekedjünk az erőnkkel, mert minden erőnk Istentől van!
Úgy gondolom, hogy Sámson dicsekedett az erejével, amikor azt a városkaput kitépte és felvitte a hegyre. Miből gondolom? Abból, hogy éppen egy parázna asszonytól jött. Ez nem az Úr útja volt! Sámson akkor nem volt értelmes, nem dicsekedhetett azzal, hogy ismerte az Urat. Helyette az erejével dicsekedett.
De nemcsak ebben a történetben volt ilyen Sámson, hanem máskor is. Ez lett a bukása, a tragédiája. Éppen ebben a városban, Gázában alázták meg. Bír 16,21: De a filiszteusok megfogták őt, és kiszúrták szemeit, és levezették őt Gázába, és ott megkötözték két vaslánccal, és őrölnie kellett a fogházban.
Ez figyelmeztetés a mi számunkra is, hogy semmivel ne dicsekedjünk. 1Kor 4,7: Mid van ugyanis, amit nem kaptál volna? Ha pedig úgy kaptad, mit dicsekedel, mintha nem kaptad volna? Csak az Úrral és kegyelmével dicsekedhetünk!
3.) Jobb a hosszútűrő az erősnél
Péld 16,32: Jobb a hosszútűrő az erősnél; és aki uralkodik a maga indulatján, annál, aki várost vesz meg. (várost hódít meg). Sámson nagyon erős volt testében. Azzal, hogy Gázában a város kapujának szárnyait, a kapufélfákkal és a závárokkal együtt kiszakította, vállaira vette, és felvitte a hegy tetejére, tulajdonképpen az egész várost meghódította, mert a város, kapu nélkül védtelenné vált. Hiába leselkedének ő utána egész éjszakán át a város kapujában. Arra számíthattak, hogy ott megfoghatják, mert nem tud kimenni a zárt városkapun.
De azt nem gondolták, hogy az egész városkaput kitépi a helyéről.
De hiába volt ilyen erős, és hiába vette be a várost, a maga indulatán nem tudott uralkodni. A testi vágyai, a nők, a paráznaság legyőzte, ami végül a vesztét okozta.
Amikor Isten minket megerőtlenít, elveszi a testi és a lelki erőnket, és hasonlóan bánik velünk, mint Pállal: tövist ad a testünkbe, meggyengít, akkor azért teszi, hogy el ne bizakodjunk. Hogy tanuljuk meg, nem a mi erőnk, hanem az Ő ereje kell ahhoz, hogy az Úrhoz méltóan éljünk, és az elhívatásunkat, a feladatunkat a földön betöltsük. 2Kor 12,10b: mert amikor erőtelen vagyok, akkor vagyok erős.
Adjon az Úr kegyelmet és bölcsességet mindnyájunknak, hogy megtanuljuk ezt a fontos leckét: Jobb a hosszútűrő az erősnél; és aki uralkodik a maga indulatján, annál, aki várost vesz meg. Vegyünk erőt az Úrtól ahhoz, hogy az Ő erejével tudjunk uralkodni a magunk indulatán! Az az indulat legyen bennünk, ami Kr. Jézusban volt!
4.) A célt, amire Isten elhívott, halálba adott élettel érjük el, nem a test erejével
A cél az volt, amit az Úr angyala mondott Sámson anyjának, Bír 13,5b: Istennek szenteltetett lesz az a gyermek anyjának méhétől fogva, és ő kezdi majd megszabadítani Izraelt a filiszteusok kezéből. Valamit beteljesített ebből Sámson az életében, de a nagyobb részét halálában vitte végbe. Bír 16,30: És monda Sámson: Hadd vesszek el én is a filiszteusokkal! És nagy erővel megrándította az oszlopokat, és rászakadt a ház a fejedelmekre és az egész népre, mely abban volt, úgy hogy többet megölt halálával, mint amennyit megölt életében.
Testvérek! A mi erőnk J. Kr.-ban van, de a Kr. ereje úgy tud bennünk munkálkodni, ha az életünket halálba adjuk. Nagy felismerés ez: Hadd vesszek el én is a filiszteusokkal! Ebből lett a győzelem. Mint Eszter életében: Eszt 4,16b: ekképpen megyek be a királyhoz, noha törvény ellenére; ha azután elveszek, hát elveszek. Eszter nem halt meg testében, de halálra szánta magát.
Emlékezzünk arra, hogy az Úr Jézus, Akié minden hatalom mennyen és földön, Aki maga a feltámadás és az élet, a halálba adott életével vívta ki a világmindenség legnagyobb győzelmét a golgotai kereszten!
Tehát arra tanít az Úr, hogy nem testi erővel tudjuk elvégezni az Úr által ránk bízott szolgálatot, hanem alázattal, halálba adott, engedelmes élettel, ha engedünk Isten Szellemének. Zak 4,6b: Nem erővel, sem hatalommal, hanem az én Szellememmel! – azt mondja a Seregeknek Ura.
5.) Krisztusra vonatkozó prófécia
Gáza filiszteus város volt. A filiszteusok vezére, Góliát szellemileg a Sátánt jelenti. Népe pedig a démoni sereget jelképezi. A Zsid 2,14-ben olvassuk, hogy Sátánnak hatalma van a halálon. Ezt a hatalmat a „pokol kapui” jelképezik. Az Úr azt mondta, hogy az Ő Gyülekezetén a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat. (Máté 16,18). Ezt a kaput, a pokol kapuját szakította ki a helyéből az Úr, és vitte fel a Golgota hegyére, és a kereszten diadalt vett minden sátáni hatalmasság felett!
Ha csodálkozunk Sámson erején, hogy olyan irdatlan nagy terhet bírt vinni, akkor még inkább csodálkoztatunk azon, hogy Isten Fia, hozzánk hasonló gyenge, emberi testben vitte fel a keresztfára azt az irtózatos terhet, a pokol kapuját. És az Ő ereje éppen az erőtlenségében mutatkozott meg, amikor halálba adott életével győzött. 1Kor 1,25: Mert… az Isten erőtelensége erősebb az embereknél.
Gondoljuk meg, hogy J. Kr. Istennel egyenlő, hatalmas az ereje, Neki minden lehetséges. Ő a Sátánt egy szavával meg tudta volna semmisíteni. Hiszen meg van írva, Zsid 1,3b: hatalma szavával fenntartja a mindenséget. A Sátánt és a démonokat is Ő tartja fenn, mert azok is teremtmények. De ha megsemmisíti azokat, akkor a Sátán birodalmával együtt mi, emberek is elvesztünk volna. Ugyanis a bűneinkkel Isten ellen vétettünk, és ha a bűneinket el nem törli, akkor Isten haragja marad rajtunk. És ez csak vérével, halálával volt lehetséges. Zsid 9,22b: vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat.
Áldott legyen a mi Urunk, hogy emberi testében vállalta ezt az irtózatos terhet: a világ összes bűnét, Isten haragját, és engedelmes volt a keresztfa halálig!
6.) Az éjjel jelentése ebben a történetben
Nem véletlen, hogy Sámson éjjel szakította ki a kaput. Az ő esetében az éjjel a sötétség cselekedeteit jelentette, hiszen akkor éjjel is paráznánál volt.
Az Úr Jézus halálakor is sötétség lett, de ez azt jelentette, hogy Ő legyőzte a sötét hatalmakat. Kol 2,15: Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt vévén rajtuk abban. Aztán a halál sötétsége után jött a feltámadás világossága! A filiszteusok azt mondták: Reggel, ha világos lesz, megöljük Sámsont. A feltámadt Úr, J. Kr. többé meg nem hal. Övé minden hatalom mennyen és földön!
A pokol kapuja, sötétség minden ereje le van győzve. Az Úr maga mondta: Jel 1,17b: Ne félj; én vagyok az Első és az Utolsó, és az Élő; pedig halott valék, és íme élek örökkön örökké Ámen, és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai. Most már a pokol és a halál kapukulcsai, vagyis a hatalom a pokol (a hádesz) és a halál felett Jézus Krisztus kezében van!
Legyen érte örökké áldott a mi Urunk, J. Kr., és a mi Atyánk, Istenünk! Ámen.